presenter..

jag kom på ett sak.. födelsepresenter..
vad är en normalbelopp att lägga ut på ett present till en vän eller barnens kompis som fyller år..
50? 100? 200? 300?..
det beror självklart på egna ekonomi.. men jag tycker att det är liksom självklart att lägga ut ungefärligt samma belopp som man fått av. alltså du gav mig en present värt 300 så köper jag självklart något för cirka 300..
har hänt att jag fått som va värt 50 kr när jag gav någon som va värt 400 kr..
och sen ang barnen, vi har köpt present till barnens kompis som är värt kanske 150 kr och vad fick barnen när barnen fyllde år? jo ett tröja värt 30 kr och det värsta va att det va två familjer som delade på den..
den va värsta jag varit med om..
finns de som är riktigt generösa, om jag fick en present värt nästan 1000 kr och jag har inte råd brukar jag säga ärligt att jag inte har råd att lägga så mycket även om jag vill till den person. än att ge honom något som är värt 200 kr och han blir "upprörd" och jag låtsas som ingenting.. nej det funkar inte! 
och att ge någon mindre än 100 är liksom nästan lika illa att ge 10 kr. för det går nästan inte köpa något bra sak för under 100 kr.. eller är jag helt ute och cyklar.. =)
vad säger ni? kom fan med åsikter.. smit inte nu, du!

Kommentarer
Postat av: Älvan

det där med tröjan va jävligt lågt. Klart det beror på ekonomin och man brukar ju säga att tanken är de som räknas. men fan jag blir sur om jag gett bort en DVD spelare och får en sketen godisklubba. det behöver inte kosta lika mycket men ja du förstår nog.



2009-10-12 @ 15:51:01
URL: http://aelvan.blogg.se/
Postat av: therese holm

Jaa, jaa jag har upplevt med detta!

Men du är inte ensam om detta här även vi blev förvånad när oliwer fyllde år förra året så hade han kalas, så några presenter verkade dyrt!

Men få se på söndag =)........ Ibland är det vaddå för tex 50 kr eler 100 kr när någón har gett mera än 200 eller 300 kr..Ibland är man pinsamt!=P



2009-10-12 @ 18:15:34
URL: http://tesslove.blogg.se/
Postat av: therese holm

Man behöver inte köpa dyyyyyrt saker även att ge varandra presenten är väl trevligt att ha, =)

2009-10-12 @ 18:16:47
URL: http://tesslove.blogg.se/
Postat av: Smultron

bra fråga, brukar oftast till ALLA på samma prisniva när man är bjuden på, cirka 100-150 kr, beror ju på vem, om så nära vän, vill man va extra generös, typ 200-300 kr.. men om man är bjuden på en massa barnkalas på sistone, te.x många i okt, då kan man ej punga precis ut 300 kr var sin, kanske.. 100 per skalle kanske. lagomt kanske.

och vi är en stor familj, 7 kusiner till Wincent, då brukar vi säja till varann ca 100-200 kr per person.

Men när det gäller mina egna vänner, en fyllde 30, då fick hon 500-600 kr av oss. alltså är det egentlugen svårt med barnen. men om ni vill ha lite mer rättvist, kansek prata med alla och komma överens? då blir det mer rättvist med presenter o julklappar ibland??? vad tror du själv?

2009-10-21 @ 14:50:19
URL: http://finntrollochsmultron.wordpress.com
Postat av: KMD

smultron, ja jag instämmer det du säger.. men vissa folk tänker inte.. hur ska man bete sig om man är illa tvungen köpa billigare? jag tycker att man ska liksom säga "nu har jag ju lite svårt med ekonomin men hoppas du är nöjd trots allt" hade varit bättre att jag blivit lite sur för jag fått en trisslotto när han/hon fick en DVD-spelare typ..

2009-10-22 @ 15:09:02
URL: http://kmd.blogg.se/
Postat av: Smultron

Jo förstår dig precis, därför tycker jag att det är alltid bäst med 100-150 kr för att man då känner sig generös på ngt sätt.. till barnen.. men mot mina vänner brukar jag ju oxå ge presenter,kort och annat även dom inte fyller år oxå, det handlar om att ge och ta.. tyvärr finns folk som är snåla och vill att man ska ge dom ännu mera.. fucka säjer jag bara..;)

2009-10-23 @ 19:23:31
URL: http://finntrollochsmultron.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0